Do prawidłowego działania strony konieczna jest włączona obsługa skryptów JavaScript w Twojej przeglądarce.

Nie bój się niższych temperatur – sprawdź, jak mądrze hartować organizm dziecka

12 Wrzesień, 2018

Jako rodzice chcemy, aby nasze dzieci zawsze cieszyły się zdrowiem i miały silną odporność – tylko jak im to zapewnić? Odpowiedź jest prosta: zahartować organizm malucha! Czy hartowanie organizmu wpływa na zwiększenie odporności? Jak mądrze hartować dziecko? Podpowiadamy!

Hartowanie dziecka – czy warto to robić?

Istnieje wiele mitów na temat przyczyn częstych zachorowań wśród dzieci. Jednym z nich jest przekonanie, że maluchy chorują z powodu zimna lub zbyt długiego przebywania na podwórku. Nic bardziej mylnego! Częstą przyczyną występowania infekcji i przeziębień u dzieci jest doprowadzenie do przegrzania organizmu dziecka w okresie jesienno-zimowym. Dlatego, jednym z najlepszych sposobów wsparcia naturalnej odporności dziecka jest hartowanie organizmu, czyli przyzwyczajanie układu immunologicznego malucha do niekorzystnego działania takich czynników, jak gwałtowne zmiany temperatur czy obecność bakterii i wirusów.

Jak hartować dziecko?

Poznajcie najlepsze sposoby, dzięki którym zadbacie o naturalną odporność swoich pociech:

Spacery o każdej porze roku – rodzinne wyjście do parku świetnie wpływa na samopoczucie i odporność. Nie rezygnujmy ze spaceru, nawet gdy pogoda za oknem zniechęca nas do wyjścia z domu! Codzienna porcja ruchu poprawia krążenie, dotlenia organizm oraz przyzwyczaja dziecko do zmian temperatur.

Unikanie przegrzania i wychłodzenia – ubierajmy nasze dzieci zawsze stosownie do temperatury, najlepiej na tzw. ,,cebulkę”. Nigdy nie doprowadzajmy do przegrzania lub wychłodzenia malucha.

Zabawy z rówieśnikami na podwórku – dziecko podczas zabawy w piaskownicy lub szaleństw na placu zabaw ma styczność z wieloma bakteriami, lecz to nic złego! Dzięki takim zabawom, układ immunologiczny malucha uczy się odpowiednio reagować na obecność niekorzystnych czynników zewnętrznych i odpierać ich ,,atak”.

Zdrowy sen – odpowiednia ilość snu ma duży wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Jeśli nasza pociecha nie śpi wystarczająco długo, to staje się dużo bardziej podatna na infekcje i choroby.

Dbanie o higienę – regularne mycie zębów i ciała może uchronić dzieci przed wieloma chorobami i częstymi wizytami u lekarzy. Przypominajmy dziecku o myciu rąk przed każdym posiłkiem oraz po powrocie do domu z podwórka. Dbajmy także o to, by polubiło regularne szczotkowanie zębów.

Dobrze zbilansowany jadłospis – w codziennej diecie dziecka nie powinno zabraknąć owoców, warzyw, chudego mięsa, ciemnego pieczywa oraz nabiału. Odpowiednio zbilansowany posiłek dostarcza maluchom energii i witamin niezbędnych do stawienia czoła wszystkim wyzwaniom w ciągu dnia.

Hartowanie organizmu dziecka do długotrwały proces, jednak nie jest skomplikowany. Przestrzegając kilku prostych zasad możemy uchronić naszego malucha przed częstymi infekcjami, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym

Sposoby samoodpornych