Do prawidłowego działania strony konieczna jest włączona obsługa skryptów JavaScript w Twojej przeglądarce.

Zdrowe śniadanie dla dziecka – jak je przygotować?

12 Wrzesień, 2018

Zdrowe śniadanie dostarcza dzieciom niezbędnej energii do nauki i zabawy, dlatego powinniśmy zadbać o to, aby było nie tylko smaczne, lecz również odpowiednio zbilansowane. Jak zachęcić małego niejadka do zjedzenia porannego posiłku? Co powinno zawierać zdrowe śniadanie? Podpowiadamy!

Śniadanie dla dziecka – co powinno zawierać?

Dzieci potrzebują dużo energii do codziennej zabawy i wytężania umysłu w szkole lub przedszkolu. Nic jej nie doda tak dobrze, jak pyszne i zdrowe śniadanie, które ma duży wpływ na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie młodego organizmu. Podstawą dobrze skomponowanego śniadania dla dziecka są węglowodany – dostarczają niezbędnej energii i pobudzają do działania. Znajdziemy je m.in. w pieczywie pełnoziarnistym, owsiance, owocach. Pierwsze śniadanie powinno także obfitować w wapń – składnik niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju układu kostnego naszych pociech. Jego najlepszym źródłem są: sery, jogurty, mleko, chudy twarożek, jajka oraz warzywa, które dostarczają również innych cennych witamin (np. magnezu, potasu, cynku) odgrywających ważną rolę w rozwoju dziecka. W śniadaniu nie powinno zabraknąć błonnika, który usprawnia pracę układu pokarmowego – znajdziemy go w: owocach, produktach zbożowych, orzechach i ziarnach.

Pomysł na zdrowe śniadanie dla dziecka – nasze propozycje

Od najmłodszych lat nasze dzieci uczą się zdrowych nawyków żywieniowych, dlatego tak ważne jest przygotowywanie dziecku wartościowego posiłku. Unikajmy podawania słodkich śniadań, ponieważ cukier w nich zawarty dostarcza jedynie pustych kalorii, a dziecko po ich zjedzeniu zyskuję energię tylko na krótki czas. Pamiętajmy, by śniadanie dla malucha było nie tylko zdrowie, ale także pięknie podane!

Kolorowe kanapki dla dzieci

Wesołe kanapki zasmakują każdemu maluchowi. Jeśli mamy trochę więcej czasu, to zaangażujmy w przyrządzanie śniadania również nasze dziecko – samodzielnie przygotowane posiłki smakują jeszcze lepiej! Najlepszym dodatkiem do kanapek są: zdrowe warzywa, ser, chude wędliny oraz twarożek, który dostarcza dziecku dużo białka i wapnia.

Nasz przepis na kolorowe kanapki:

Składniki: dwie kromki chleba pełnoziarnistego, chudy twarożek, szczypiorek, papryka, ogórek, rzodkiewka

Przygotowanie kanapek należy zacząć od dokładnego umycia warzyw oraz pokrojenia ich w paski i plasterki. Następnie smarujemy chleb grubą warstwą twarożku. Na kanapki kładziemy kawałki warzyw tworząc z nich wesołe zwierzątka. Plasterki ogórka mogą posłużyć nam za oczka, rzodkiewka za uszy, a paski szczypiorku i papryki będą ustami i wąsami myszki lub kota. Gotowe!

Owsianka z owocami i bakaliami

Płatki owsiane to źródło witamin i minerałów niezbędnych w prawidłowym rozwoju dziecka. Dostarczają one m.in. wapnia, żelaza i magnezu. Owsianka idealnie komponuje się ze świeżymi, sezonowymi owocami i orzechami – tak podanej nie oprze się nawet największy niejadek!

Nasz przepis na owsiankę z owocami i bakaliami

Składniki: 1/2 szklanka płatków owsianych, 1 szklanki mleka, szczypta soli, wybrane dodatki: sezonowe owoce (jesienią doskonałym dodatkiem do owsianki będą: śliwki, jabłka, gruszki) i orzechy np. włoskie

Do niewielkiego garnka wlewamy mleko, podgrzewamy je i wsypujemy pół szklanki płatków owsianych. Gotujemy przez kilka minut na małym ogniu do miękkości płatków, często mieszając. Całość przyprawiamy szczyptą soli. Ugotowaną owsiankę wlewamy do miseczki, a następnie dekorujemy owocami sezonowymi i orzechami, tak aby powstała nam podobizna kotka, innego zwierzątka lub wybranej postaci z bajki. Nie ograniczajmy wyobraźni malucha i pozwólmy mu zdecydować, czyja podobizna pojawi się na jego owsiance!

Jogurt naturalny z dodatkami

Jogurt naturalny ze świeżymi owocami i musli to świetna propozycja na dobry początek dnia. Mix owoców, jogurtu i zdrowej kompozycji płatków smakuje dzieciom oraz dostarcza im wszystkich niezbędnych witamin w ciągu dnia.

Nasz przepis na jogurt naturalny z dodatkami:

Składniki: 1 jogurt naturalny, ½ banana, garść malin, garść jagód, 1 łyżeczka miodu, pół szklanki musli

Jogurt wlewamy do ulubionej miseczki naszego malucha. Następnie wsypujemy musli oraz dodajemy jedną łyżeczkę miodu. Całość mieszamy. Myjemy owoce, kroimy wedle upodobania i układamy je tworząc np. wesołą sowę. Do uzyskania jej podobizny posłużą nam: 2 plastry banana jako oczka oraz jagody i maliny, którymi stworzymy kontur tułowia i piórka.

Omlet z warzywami:

Omlet z warzywami jest szybki w przygotowaniu, więc przyrządzimy go bez problemu nawet, gdy ranem goni nas czas.

Nasz przepis na omlet z dodatkami:

Składniki: 2 jajka, 1 łyżka mleka, szczypta soli, papryka, szczypiorek, pomidorki cherry, kilka listków świeżej bazylii

Paprykę i szczypiorek myjemy i kroimy w drobną kostkę. Do miseczki wbijamy jajka, mleko oraz odrobinę soli, lekko ubijamy. Dodajemy warzywa i dokładnie mieszamy. Na niewielkiej patelni rozgrzewamy łyżkę oleju i wlewamy mieszankę. Smażymy pod przykryciem przez kilka minut do czasu aż konsystencja z płynnej zmieni się na stałą, puszystą. Wyłożony na talerzyk omlet warto przyozdobić pomidorkami cherry przekrojonymi na pół oraz odrobiną szczypiorku. Resztę szczypiorku i bazylię wykorzystujemy do dekoracji talerza. Możemy także stworzyć z warzyw podobiznę ludzika, np. dodając pomidorki cherry jako oczka i usta, szczypiorek jako nos, a z liści bazylii układamy wesołą czuprynkę.

Pamiętajmy, że zdrowy posiłek to także najlepsze wsparcie naturalnej odporności naszych dzieci. Odpowiednia dawka witamin i mikroelementów pozwoli dziecku na prawidłowy rozwój i doda sił do codziennych aktywności.

Sposoby samoodpornych